الحياة والناس

اهلا بك في منتداك عزيزي الزائر
نرجو منك التسجيل او الدخول
حتي تطلع علي محتويات الموضوع بحرية تامة
وشكرا
ادارة منتدي الناس والحياة

انضم إلى المنتدى ، فالأمر سريع وسهل

الحياة والناس

اهلا بك في منتداك عزيزي الزائر
نرجو منك التسجيل او الدخول
حتي تطلع علي محتويات الموضوع بحرية تامة
وشكرا
ادارة منتدي الناس والحياة

الحياة والناس

هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

هذا المنتدي انشأ لخدمة الناس والاجابه عن استفساراتهم فى كافه نواحى الحياه العلمية والادبية والفنية والطبية والمعيشية

hamsa
عزى إيمانى
سندريلا
7 مشترك

الصداقه ضاعت اذا على الدنيا السلام

سندريلا
    سندريلا
    مؤسس المنتدي
    مؤسس المنتدي

انثى
    العقرب

رأى الصداقه ضاعت اذا على الدنيا السلام

مُساهمة من طرف سندريلا الإثنين أغسطس 16, 2010 10:18 am

الصداقه ضاعت اذا على الدنيا السلام 167302038

]انا فعلا دلوقتى بتكلم من قلبى ونفسى اقول كتير اوى لان فعلا حاسه بضيق شديد وخنقه جامده اوى واريد ان ابكى كثيرا ولكنى جربت البكاء فلم استريح فقررت الكتابه لانه عندما يفيض بالمرء لا يجد سوى الكتابه ليفرغ شحنات الياس والعذاب وليبعد عن اى كلمه لوم او عتاب من اشخاص كانوا ولا يزالوا اعز الاحباب
    قلمى البسيط وكتابتى النابعه من صميم فؤادى هى مؤنسى فى غرفه جدرانها الحيره والاكتئاب

ولما كل ذلك !!
    لانه عندما تضيع منك فى لحظه ثقه باشخاص كنت تظن فيهم الكثير وكنت تكن لهم المحبه وتتشقق جدران واسقف بنيان الصداقه المتين الذى طالما وطدته الصراحه والوضوح والثقه ففعلا على الدنيا السلام

بصراحه انا الصداقه بالنسبه لى من النعم الغاليه التى فى سبيل دوامها واستمرارها اريد ان اجود بالكثير ومن اجلها اضحى بما هو غال لدى ونفيث

ولا اريد ان ازكى نفسى واقول بانى صديقه وفيه ولكنى لست صديقه خائنه ولا كذابه ولا مضلله
    وللاسف بعض الاصدقاء نسايين ومش بيعترفوا بالغلط بس مش عارفه اسمى ده ايه , دا حتى الاعتراف بالحق فضيله ولو واحد غلط ادام نفسه ما يحاولش يبرر الغلط علشان يطلع نفسه سليم كلنا خطائيين وكل خطاء لازم يعاقب وبعد العقاب ياتى المغفره والسماح وبالشكل ده تكون القلوب صفيت لبعضها لكن للاسف ....

انا الصداقه بالنسبه ليا شئ متين جدا مش بينهار بسهوله ولكن فى افظع الحلات واسواها ممكن يحدث الشروخ والوهن فى هذا البنيان المتين بسبب بعض التصرفات من احد الطرفين ولكن البنيان بيرجع اقوى مماكان فى حالات الصداقه العاديه

اما بالنسبه لصداقتى فلا اعرف لها مصيرا ولكن كل ما اعرفه انى ادعى لاصدقائى رغم انهم ابكونى ساعات كثيره
    ولكنى لا انسى اطلاقا مدى السعاده التى منحونى اياها وانا برفقتهم فهذه هى الحسنه التى ممكن ان تمحو السيئه
    ولا انسى ابدا مساعداتهم وخدماتهم وساظل اذكرهم فى نفسى طول عمرى وساحيا على احلى معانى الصداقه التى كانت....فاليك صديقى رساله

فالتكن حياتك كلها املا جميلا طيبا
    ولتملاء الاحلام نفسك فى الكهوله والصبا
    كالنجوم فى السماء وكالازهار فى الربى
    وليكن بامر الحب قلبك عالما فى ذاته
    ازهاره لا تذبل ونجومه لا تأفل
    ]
    عزى إيمانى
    عزى إيمانى
    مشرفة القسم الاسلامى
    مشرفة القسم الاسلامى

انثى
    السمك

رأى رد: الصداقه ضاعت اذا على الدنيا السلام

مُساهمة من طرف عزى إيمانى الثلاثاء أغسطس 17, 2010 7:11 am

وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
    ما شاء الله على تسامحك وحبك لاصدقائك
    دايما حياتنا بنحتاج يكون فيها صحبة صالحة
    تعينا وتاخد بإيدينا إلى الجنة بس دايما الصداقة دى لازم بيحصل فيها حاجة تبين حبك ليهم فى الله وده باين من كلامك انك حتى وانتى زعلانة منهم بتحبيهم ولازلتى بتدعيلهم فإلتمسى ليهم العذر وحاولى تصارحيهم بإلا مزعلك منهم وربنا يوفق ما بينكم واتمسكى بيهم لاخر لحظة لان صعب اوى تلاقى صحبة صالحة الايام دى (وفى القلب صبر للحبيب ولو جافى)

(سلام على الدنيا إذا لم يكن فيها صديق صدوق صادق الوعد منصفا)
    hamsa
    hamsa
    مشرفة القسم الادبى
    مشرفة القسم الادبى

انثى
    السمك

مُساهمة من طرف hamsa الثلاثاء أغسطس 17, 2010 2:47 pm

ايه ده انتى حد ضايقك مش قوليلى علشان مش اعمله حاجه
    على فكره اكيد طول عمرك مر عليكى نمازج كتير من الاصحاب بيقله لغايه مابيكونو قليل جدا لازم لازم تصادفي الحلة والوحش بس اللى بيؤثر انه الجرح يجى من عشره العمر
    بس مش تقلقى هتتعبى شويه بس هتحمدى ربنا انه بيوضحلك الناس ولاجمل انك تتعملى معاه بطيبه وحسن نيه وتكونى انتى الاحسن
    ميرو84
    ميرو84
    مشرفه قسم الحياه والناس
    مشرفه قسم الحياه والناس

انثى
    الجدي

مُساهمة من طرف ميرو84 الخميس أغسطس 26, 2010 12:36 am

الدنيا فعلا عليها السلام ياسندريلا انا نموذج من الناس كنت بحب اصدقائي جدا لحد مااخدت من اكتر من صديقة اكتر من مقلب وعشت بسببهم في عذاب نفسي وجسدي كبير اوي
    واتمسكت بقول ربنا في القران في ايات كتير عن الصداقة مثلا
    قال تعالي
    يوم يفر المرء من اخيه واميه وابيه وصاحبته وبنيه
    وقولت من فهمي المتواضع ياااه يعني الصديق في الدرجة اللي بعد الابوة علي طول؟
    الصداقة هي اسمي واجمل وارقي مافي الوجود بس للي يفهمها صح ويقدرها بس فعلا علي الدنيا السلام ياسندريلا وشكرا للمشاركة
    سندريلا
    سندريلا
    مؤسس المنتدي
    مؤسس المنتدي

انثى
    العقرب

مُساهمة من طرف سندريلا الخميس أغسطس 26, 2010 1:11 am

شكرا ليكى يا ميرو انتى وهمسه وعزى ايمانى
    شكرا ليكم كلكم
    وتسلم ايديكم على المشاركه والاهتمام بالموضوع
    زمرده
    زمرده
    مشرفة البيت والأسرة
    مشرفة البيت والأسرة

انثى
    الميزان

مُساهمة من طرف زمرده السبت سبتمبر 04, 2010 12:39 am

الحقيقه فعلا على الدنيا السلامه...؟
    الحياه تحب من يحبها ...والتعاطف اساس الاخلاق والصداقه لغة التفاهم.. الحياه كا الورده كل ورقه خيال ... وكل شوكه حقيقهمن السهل ان تحب الناس .. لكن من الصعب ان تجبر الناس على حبك... ليس من الصعب ان تضحى من اجل صديق ... ولكن من الصعب ان تحب صديقا يستحق التضحيه[/list]من السهل ان ترى الناس على حقيقتهم .. لكنمن الصعب ان ترى نفسك على حقيقتها....البكاء ضرورى ولكنه ليس الحل لنسعد ايامنا بل ابتسامه وليس بل دموع لا تسال صديقك لماذا يحبك ؟فكثيرا ما يجهل الصديق الوفى عن اسباب حبه لك ....خيانة الصديق اشد من الف طعنه سيف ... الصداقه كلمه ثمينه لا تقال لكل انسان فى بعض الاحيان حينما نكذب نكون نكذب على انفسنا.... فحذر من الصديق الغادر وكن دائما قلب مفتوح للصديق الوفى وكن اكثر صريح مع نفسك والدنيا لتكون لك الدنيا محل صراحه........؟
    ايات
    ايات
    عضو جديد
    عضو جديد

انثى
    العقرب

مُساهمة من طرف ايات الأحد فبراير 13, 2011 5:18 am

Sad فعلا كلامك خلاني حاسه اني عايره ابكي لان خسرت انسانه كانت عزيزه علي قلبي
    شهد
    شهد
    عضو جديد
    عضو جديد

انثى
    الثور

مُساهمة من طرف شهد الثلاثاء فبراير 15, 2011 2:17 am

الصراحة انا لدي مشكلة كبيرة انني لا اثق باحد مهما كان واحب ان اسير واعيش لوحدي ... لكي لا أنصدم حين أسقط ... ولا أجد من يساعدني

الوقت/التاريخ الآن هو الخميس مارس 28, 2024 3:51 pm