الحياة والناس

اهلا بك في منتداك عزيزي الزائر
نرجو منك التسجيل او الدخول
حتي تطلع علي محتويات الموضوع بحرية تامة
وشكرا
ادارة منتدي الناس والحياة

انضم إلى المنتدى ، فالأمر سريع وسهل

الحياة والناس

اهلا بك في منتداك عزيزي الزائر
نرجو منك التسجيل او الدخول
حتي تطلع علي محتويات الموضوع بحرية تامة
وشكرا
ادارة منتدي الناس والحياة

الحياة والناس

هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

هذا المنتدي انشأ لخدمة الناس والاجابه عن استفساراتهم فى كافه نواحى الحياه العلمية والادبية والفنية والطبية والمعيشية

2 مشترك

أنا مواطن مصري وليا حقوق

أدعولي ربنا يغفرلي
    أدعولي ربنا يغفرلي
    عضو كريم
    عضو كريم

ذكر
    الجوزاء

رأى أنا مواطن مصري وليا حقوق

مُساهمة من طرف أدعولي ربنا يغفرلي الخميس أغسطس 19, 2010 1:52 pm

في يوم ماشي الشارع عادي وانا ماشي بشوف ع طول ناس اللي هي تعبانه ومحتاجه مساعده بيبقوا فعلاااا ربنا يعفينا ويشيفهم اللهم ااااااامين تعبانيين بيبيقي منهم اللي ايه مبتوره ومنهم اللي رجله ومنهم اللي ايده ورجله وفي حجات تاني كتير بصراحه لما بكون مضايق شويه او زعلان من حاجه وبشوف الناس دي بقول الحمد لله وبنسي اللي انا كنت مضايق منه
    المهم ان لما بنسي اللي كنت تعبان منه او مضايقني فبفكر " ليه الناس دي كده وليه كترو اووي كده "؟؟؟؟؟ طبعا كل شيء باكر الله بس ده اهمال من حاكم مهمل ظالم وربنا ميرضاش الظلم ابداا وكنت بقول يعني هو مفيش مسئول مصري عارف بكده وشافهم قبل كده مع انهم مليين الشوارع
    وكنت بقول ومعقول ان الرئيس يبقي مش عارف الناس في البلد اللي هو مسئول عنها عاملين ازاي ؟؟؟؟؟؟؟ بس مش معقول ان رئيس الجمهوريه مش عارف شعبه عامل ازاي والليمش معقول اكتر انه يكون في مسئول مشفش الناس التعبانه دي . فلو عارف وشايف ليه ساكت وسليب الناس تموت وتقعد "تشحت"_ "الكلمه توجع بس ليه محدش منهم اتوجع "_ في الشوارع و عندهم فلوس وليهم حق في عيش حياة كريمه حياة تليق بالانسان بس كنت بقول طيب ممكن يكون مش عارف حاجه وده افتراض نسبته تقل عن واحد % كنت بلاقي ان دي مصيبه اكتر وافتكرت الفاروق عمر بن الخطاب اللي مكنش بينام الليل وكان بتحسس احوال الرعايا وافتكرت القصه لما الاطفال كانوا جعانين ومش لاقين اكل وامهم كانت بتضع حجاره في الاناء ع النار حتي توهم الاطفال بالطعام ويناموا " لقيت اللي بيحصل دلوقتي النقيض ويمكن اكتر من النقيض
    معقول يكون مش عارف ايه اللي بيحصلنا او معقول يكون عارف وسايب المرض يجري في دمنا
    معقول عارف همومنا وسايبنا لوحدنا معقول مهنش عليه يجي يقف جنبنا معقول ده يحصل وهو اللي مسئول عننا ؟؟؟؟؟؟؟ !!!!!!!!!
    مش معقول انه يبقي عارف وساكت ومش معقول برده انه مش يبقي عارف
    امال يبقي ايه بالظبط ؟؟؟؟؟
    ...........
    سبعون طعنة هنا موصولة النزفِ
    تبدي ولا تخفي
    تغتال خوف الموت بالخوفِ
    سمّيتها قصائدي
    وسّمها يا قارئي : حتفي !
    وسّمني منتحراً بخنجر الحرفِ لأنني في زمن الزيفِ
    والعيش بالمزمار والدفِ
    كشفت صدري دفتراً
    وفوقه
    كتبت هذا الشعر بالسيفِ
    احبك
    يا وطني
    ضقت على ملامحي
    فصرت في قلبي .
    وكنت لي عقوبهْ
    وأنني لم اقترف سواك من ذنبِ !
    يا قاتلي
    سامحك الله على صلبي
    يا قاتلي
    كفاك أن تقتلني
    من شدة الحبِ
    الشاعر : ناجي العلي
    ميرو84
    ميرو84
    مشرفه قسم الحياه والناس
    مشرفه قسم الحياه والناس

انثى
    الجدي

رأى رد: أنا مواطن مصري وليا حقوق

مُساهمة من طرف ميرو84 الخميس أغسطس 26, 2010 12:26 am

عندك حق انا فعلا والله بفكر في الكلام دة كتير جدا وطبعا احنا كلنا عارفين ان الراعي مسئول عن الرعية وهايتحاسب علي كل شخص مريض او جعان وبيبات من غير عشا وحسبي الله ونعم الوكيل

الوقت/التاريخ الآن هو الخميس مارس 28, 2024 4:29 pm